اکوتوریسم و توسعه پایدار

گردشگری پیوند دهنده فرهنگ ها

گردشگری پیوند دهنده فرهنگ ها

آخرین نظرات
پیوندها

آثار تنگ تاریخی سولک (شهرستان بهمئی)

جمعه, ۲۳ آبان ۱۳۹۳، ۰۸:۴۰ ب.ظ

آثار تنگ تاریخی سروک

در حدفاصل میان کوه ها تنگه ای به نام سولک یا سروک وجود دارد که در فارس نامه ناصری به معنی گردنه سروهای کوچک از آن نام برده شده است. دراین مکان سه ستون سنگی یکپارچه و بلند دیده می شود که برروی آنها نقش افراد مختلف در حالت های گوناگون حجاری شده اند و می توان آنها را از لحاظ زیبایی بانقوش برجسته تخت جمشید مقایسه کرد. هریک از این ستون ها به خط نوشته هایی آراسته هستند که نشان دهنده خطوط باستانی است.

در جبهه شمالی دو نقش برجسته در بالا و پایین قرار داد که پادشاه را درحالی بر تخت نشسته نشان می دهد و در پایین تخت نیز پرندگانی با نقش عقاب کندکاری شده اند.

نقش دیگر، اجتماع درباریان را در طاق تخت سلطنت نشان می دهد. در این نقش سر همه درباریان برهنه است. جبهه جنوبی دو نیایشگر را نشان می دهد که اولی روی سکوی جلوی یک آتشدان کوچک و نیاشگر دوم پشت سر اولی در سطحی پایین تر ایستاده است. در جبهه غربی نقش برجسته دو مرد با نمای رو به رو با بازوان گشاده نشان داده شده است.

 در لبه صخره، نقش برجستهایی وجود دارد که بزرگتر از هر نقش دیگر تنگ سروک است. در جبهه شمالی نقش برجسته دو سرباز با نیم تنه بلند ساده، شلوار و صندلی دیده می شود که غلاف پهنی در طرف چپ حمایل دارند و ظاهراً گرز یا کوپال با سری خمیده ای را دارا می باشند.


منابع : گردشگری استان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی