اکوتوریسم و توسعه پایدار

گردشگری پیوند دهنده فرهنگ ها

گردشگری پیوند دهنده فرهنگ ها

آخرین نظرات
پیوندها

منطقه نمونه گردشگری طسوج

منطقه گردشگری طسوج در قسمت جنوب شرقی شهرستان کهگیلویه واقع گردیده است این منطقه کوهستانی و زیبا دارای منابع آب فراوان، چشم انداز زیبا، طبیعتی بکر و بسیار منحصر به فرد می باشد. منطقه طسوج دارای آب و هوای بسیار مطبوع در بهار و تابستان و همچنین دارای آبی گوارا و شفاف بوده و در تمام طول سال پذیرای گردشگران بسیار زیادی می باشد. که به عنوان یکی از قطب های مهم گردشگری در شهرستان و حتی استان محسوب می گردد و یکی از مناطق مهم گردشگری استان از لحاظ طبیعت و اکوتوریسم می باشد.



 

جاذبه های شاخص این منطقه در3 محور قابلیت جمع بندی را دارد.

  • چشمه سرکوته طسوج
  • آبشار طسوج
  •  امامزاده گلبهار

همچنین گستردگی دره طسوج و تنوع اکولوژیکی آن بر میزان جاذبه های زیست محیطی و اکوتوریستی منطقه افزوده است. رودخانه طسوج و آبراهه های متعدد آن و رویش لاله های واژگون در کناره های دره طسوج و جنگل های پوشیده از بلوط در سطح منطقه و تنوع چشم اندازهای طبیعی و ناهمواری های موجود، منطقه را به عنوان یک مکان زیبا و جذاب جهت گسترش گردشگری اکوتوریسم فراهم نموده است.حضور جاذبه های گردشگری منطقه طسوج معرفی شده است یگانگی خاصی را به منطقه بخشیده است و می تواند این منطقه را به عنوان یکی از مهمترین قطب های گردشگری تبدیل می نماید.

این درحال است که منطقه به واسطه تاریخی از ارزش قابل ملاحظه ای نیز برخوردار می باشد آنچنانکه آثار تاریخی ساختمان زندان در مجاورت چشمه کورته و همچنین سنگ نوشته متعلق به دوره ناصرالدین شاه قاجار در جوار آبشار طسوج بسیار مورد توجه می باشد.اما به دلیل دور افتادگی و فقدان راه و همچنین فقدان اطلاع رسانی کمتر مورد بازدید قرار گرفته اند.

قابلیت های گردشگری منطقه

 عمده ترین قابلیت های گردشگری طسوج را می توان به شرح زیر برشمرد.

  • برخورداری از جلوه های ویژه مناظر و چشم انداز طبیعی همانند چشم اندازهای کوهستانی مزارع و باغات و پوشش گیاهی
  • برخورداری از چشم اندازهای فرهنگی-طبیعی همچون چشم انداز عشایری و روستایی
  • برخورداری از منابع آب فراوان و در دسترس
  •  وجود جاذبه های زیبای آبی، چشمه ها، آبشار، کوهستان، رودخانه
  •  وجود جاذبه های زیبای و با اهمیت تاریخی همچون سنگ نوشته دوران قاجاریه
  • قابلیت گردشگری اکوتوریسم
  • بکر بودن منطقه

-توانایی ایجاد یک مسیر زیبای گردشگری از امامزاده گلبهار به چشمه و آبشار طسوج و منطقه شراب گرو آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است که منطقه گردشگری طسوج می تواند به عنوان یکی از مقاصد جدید گردشگری استان قلمداد گردد اگر به سطح رشد و ارتقاء قابل توجهی در زمینه گردشگری دست یابد. چشمه و آبشار طسوج به همراه منطقه زیبای شراب گرو که در فاصله 10 کیلومتری این مقاصد جدید گردشگری و قطب آینده گردشگری استان قرار گرفته است درصورت مدیریت صحیح می تواند به عنوان منطقه هدف با قابلیت های فراوان گردشگری زمینه رشد و توسعه همه جانبه شهرستان و استان، اشتغال جوانان و سرمایه گذاری فراران و درآمدزایی را به همراه داشته باشد.

مشکلات و تنگناها

مهمترین مشکلات و تنگناهای گردشگری در منطقه طسوج را می توان به شرح زیر برشمرد.

همچون دیگر جاذبه های مهم استان، می توان به مشکل راه دسترسی و شبکه جاده ای و ارتباطی اشاره کرد.

  • خاکی بودن و کیفیت پایین جاده های دسترسی درون منطقه
  • عدم امکان عبور و مرور وسایط نقلیه سواری از منطقه شراب گرو به چشمه و آبشار طسوج
  • فقدان اقامتگاه و سکونت گاه در طول مسیر گردشگری در منطقه

برنامه های پیشنهادی و قابل اجرا در سطح منطقه

از آنجاکه منطقه زیبا و گردشگری طسوج، باتوجه به وجود جاذبه های فراوان طبیعی، تاریخی و فرهنگی می تواند در صورت رسیدگی و سرمایه گذاری به عنوان یک طرح ملی گردشگری نگریسته شده و منطقه را از بن بست محرومیت خلاصی بخشد و از آنجا که اولین نیازمندی در بخش گردشگری در هر منطقه، وجود فضاهایی جهت اسکان، پذیرایی، استراحت و تفریح می باشد، لذا نیاز به وجود تاسیسات مختلف اقامتی، پذیرایی، خدماتی و رفاهی در سطح منطقه به شدت احساس می شود تا آنجا که می توان اظهار داشت که توسعه سایت گردشگری طسوج بدون وجود این امکانات و ملزومات اولیه امکان پذیر نخواهد بود، لذا فقدان بسترهای لازم جهت ورود و اسکان گردشگر در منطقه و مشکلات ارتباطی و جاده دسترسی باعث گردیده است که این منطقه در یک انزوا و بن بست قرار گرفته که با مدیریت صحیح می توان به راحتی زمینه ورود گردشگر به منطقه و بازدید از تمامی جاذبه ها و اسکان و استراحت حداقل بیش از چند ساعت را دراین منطقه زیبا شاهد باشیم.



منبع: www.ituor.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی