اکوتوریسم و توسعه پایدار

گردشگری پیوند دهنده فرهنگ ها

گردشگری پیوند دهنده فرهنگ ها

آخرین نظرات
پیوندها

قله دنا (شهرستان دنا)

شنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۴ ق.ظ

قله دنا     

قله دنا
یکی از زیبا‌ترین عناصر طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمد منطقه حفاظت شده دنا می‌باشد. که دارای موزه ای بزرگ از تنوع گیاهان وجانوران وپدیده‌های طبیعی است.. این منطقه کاملاً کوهستانی است .دارای ذخایر آب فراوان وسرچشمه بسیاری از رودخانه‌های جنوب ایران است. علاوه برآن منطقه از نظر تنوع گونه‌های گیاهی ، خوراکی تزئینی بسیار غنی وبا اررزش می‌باشد. حیات وحش دنا در واقع سیمای تنوع جانوری زاگرس می‌باشد. انواع خرس، پلنگ وپرندگان ناب در این منطقه قرار دارند. بنا به دلایل اقلیمی وپدیده‌های با رز زمین شناحتی و اقلیمی مورد توجه پژوهشگران زیست شناسی وزمین شناسی است. این منطقه متصل به ضلع شمالی وغربی وشرقی باغ. شهر سی سخت بوده وجاده دسترسی آسفالته تا شروع منطقه وجود دارد وبهترین زمان بازدید درفصل بهار وتابستان آن هم از مسیر شهر سی سخت است.
دنا بلندترین قله رشته‌کوه‌های زاگرس در غرب ایران است. ارتفاع این قله ۴۴۰۹ متر است و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج در شهر سی سخت جای گرفته است. شهرستانی که این قله در آن قرار دارد نیز شهرستان دنا نام دارد . مهمترین قلل مرکزی دنا عبارتند از: لوکوره‌های مرکزی و جنوبی، کل گردل، موروگل، قاش مستان، برج آسمانی و ماش . بلندترین قله کوه دنا قله قاش مستان، با ارتفاع 4450 است. تمام این قلل را می‌توان از روستای خفر صعود کرد. جاده ای آسفالته به طول 70 کیلومتر این روستا را به سمیرم وصل می‌کند. تنها جان پناه جبهه شمالی قلل دنا در بالا دست این روستا قرار دارد. از مبدأ روستای خفر بسته به این که به کدام یک از قلل مرکزی فوق بخواهیم صعود کنیم مسیرهای متعددی وجود دارد. مهمترین مسیر همان مسیر مالرویی است که از تنگ قاش مستان به محلی به نام تله دژ می‌رود که جان پناه در آن قرار دارد. راه سپس وارد تنگ موروگل شده پس از عبور از روی یخچال موروگل درگردنه موروگل به ارتفاع 4175 متر به خط الرأس اصلی می‌رسد. قله موروگل به ارتفاع 4420 متر در سمت راست و قله قاش مستان به ارتفاع 4450 متر در سمت چپ گردنه موروگل واقعند . ادامه خط الرأس از موروگل به سمت شمال غرب ما را به رشته تل گردل و سپس به رشته کوه لوکوره وقلل مختلف آن می‌رساند و از قله لوکوره مرکزی با پیمودن یک بریدگی می‌توان به قله لوکوره غربی رفت که در حد فاصل قلل مرکزی و قلل شمالی است ، ادامه خط الرأس از قله قاش مستان به سمت جنوب شرقی ما را به قلل برج آسمانی و ماش می‌رساند. البته از مبدأ خفر دست یابی سریع به لوکوره‌ها و قله کل گردل امکان پذیر است. برای این کار باید به جای تنگ قاش مستان از راه مالروئی که به موازات رودخانه خفر وجود دارد استفاده کرد و در خلاف جهت آب پیش رفت. این دره سپس به دره‌های فرعی دیگری منشعب می‌شود که یکی از آنها دره لوکوره است که مستقیماً به سمت لوکوره مرکزی پیش می‌رود و دیگری تله گردل است که در انتهای خویش ما را بر خط الرأس سوار کرده سریعأ به قله کل گردل می‌رساند. همچنین از مبدأ خفر دستیابی به قلل برج آسمانی و ماش سریع‌تر صورت می‌گیرد. برای این کار باید از راه مالروئی استفاده کرد که ابتدا وارد تنگ قبله شده و سپس وارد تنگ زیبای دناسا می‌شود. این راه در نهایت پس از عبور از یخچالهای زیبا به گردنه دناسا رسیده سوار خط الرأس اصلی می‌شود. سمت راست گردنه قله برج آسمانی به ارتفاع 4435 متر و سمت چپ آن قله ماش به ارتفاع 4400 متر قرار دارد.


منبع :http://www.ichto.ir

نظرات  (۱)

دوست عزیز سلام سایت بسیار خوبی داری امیدواریم روز به روز پیشرفت کنی ما وظیفه خودمون دونستیم که این موفقیت رو به شما تبریک بگیم  اگر آماده تبادل لینک بودید اعلام کنید؟
 در ضمن ما به شما سر زدیم خوشحال میشیم شماهم یه سری به مابزنی و نظرتو راجب سایت مابگی .
pardis.salehin.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی