اکوتوریسم و توسعه پایدار

گردشگری پیوند دهنده فرهنگ ها

گردشگری پیوند دهنده فرهنگ ها

آخرین نظرات
پیوندها

     

منطقه حفاظت شده کوه خیز و سرخ (خائیز)

این منطقه با مساحت ۳۲۳۳۲ هکتار در غرب استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.این منطقه واقع در حوزه استحفاظی شهرستان گچساران ، کهگیلویه و بهبهان در استان خوزستان واقع شده است.


ویژگیهای طبیعی :
منطقه ای است تپه ماهوری ، کوهستانی ، صخره ای با بارندگی سالانه حداقل 250 میلی متر و حداکثر 670 میلی متر و دارای حداقل ارتفاع 460 متر و حداکثر 1500 متر از سطح دریا. این منطقه در محدوده گرمسیری استان واقع است.

پوشش گیاهی منطقه شامل :
انواع درخت و درختچه هایی مانند بلوط ( گونه غالب ) ، بنه ، کلخنگ ، بادام وحشی ، ارژن ، خوشک ، گون ، گیاهان دارویی و گونه هایی از خانواده گندمیان.


پوشش جانوری :
این منطقه با گونه‌های غالب کل وبز، زیستگاه امنی برای گونه‌های جانوری گرگ، گراز ،کفتار،شغال ، جوجه تیغی،کاراکال (سیاه گوش) ، پلنگ،سنجاقک و انواع خزنده گان است.پرندگان این منطقه را شامل کبگ،تیهو، شاهین ،بحری، عقاب ،بلوط خور، سارگپه ، انواع کلاغ و کبوتر برشمرد. شاخص‌ترین گونه جانوری این منطقه کل و بز است که با جمعیت بسیار مناسبی در کوهستان‌های خائیز حضور دارند. منطقه حفاظت شده خائیز به عنوان یکی از مهمترین زیستگاههای حیات وحش کشور و کهگیلویه وبویراحمد در حوزه شهرستانهای کهگیلویه،گچساران و بهبهان خوزستان واقع شده است.

سه پاسگاه محیط بانی حفاظت از این منطقه حفاظت شده خائیز را که در سال 1377 به عنوان منطقه حفاظت شده مصوب شد، به عهده دارند. از جاذبه‌های دیدنی این منطقه علاوه بر طبیعت سرسبز بهاری و با طراوت آن به منطقه تنگ تکاب،سد مارون و غارهای طولانی آب کِنار و غار نیدِه می‌توان اشاره کرد،به طوری که غار نیده با 700متر طول تاکنون ناشناخته مانده است. گونه‌های گیاهان داروئی این منطقه از خارهای گندمیان بوده که دارای ارزش صنعتی اند که هرساله وجود افراد غیرمجاز تهدیدی جدی برای این نوع گیاهان محسوب می‌شوند.

البته عوامل زیست محیطی زیادی این منطقه را تهدید می‌کنند که نیاز به همکاری همه مسئولین برای جلوگیری از تخریب این منطقه بکر و حفاظت شده دارد.
عبور رودخانه مارون این منطقه موجب شده تا شکارچیان چشم طمع به شکار غیر مجاز ماهیان این رودخانه داشته باشند .


منبع :http://avayedena.com

نظرات  (۱)

۰۴ دی ۹۳ ، ۱۱:۲۰ امین کوهرو

سلام علیکم. خدا قوت.
آیا میدونین کدوم کشور چای رو به ایران آورد؟! تو دوره قاجار، انگلیسی ها این چای رو وارد کشورمون کردن.
در یکی از نامه هایی که به دربار قاجار نوشته شده است آمده: «چرا می خواهید گیاهی را در ایران رواج دهید که حتی الاغ ها از نزدیک شدن به مزارع آن خودداری می کنند! چای مولد سودا در بدن و سودا مقدمه سرطان است!»
اگه دنبال جایگزین مناسبی برای چای سیاه، سبز و... هستید، "دمنوش سیب"  رو به شما پیشنهاد میکنیم. این دمنوش علاوه بر عطر و بوی خاصش، خواص بیشماری نیز دارد. کافیست فقط امتحان کنید...
در "نمایشگاه دائمی اقتصاد مقاومتی حاتم" منتظر حضورتان هستیم.
http://eghtesadmoghavematy.blog.ir/
یـ علی مدد ـا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی