اکوتوریسم و توسعه پایدار

گردشگری پیوند دهنده فرهنگ ها

گردشگری پیوند دهنده فرهنگ ها

آخرین نظرات
پیوندها

آبشار های استان کهگیلویه و بویراحمد

يكشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۰۲ ق.ظ

آبشارهای استان

آبشار تنگ پوتک: این آبشار در 3/5 کیلومتری منطقه حفاظت شده دنا و در فاصله 4 کیلومتری پاسگاه محیطبانی آب سپاه با موقعیت ویژه ومنحصر به فردی واقع شده است. ارتفاع این آبشار نزدیک به 15 متر می‌باشد و راه رسیدن به آن کمی دشوار است.

آبشار دره ناری: این آبشار در 6 کیلومتری جنوب منطقه حفاظت شده دنا با موقعیت طبیعی ویژه واقع شده است. ارتفاع این آبشار از 40 تا 70 متر متغیر بوده و حجم آب نسبتاً فراوان آن به ویژه در فصل بهار، منظره بسیار جالبی را به وجود می‌آورد.

آبشار (توف) شاه: این آبشار در فاصله 10 کیلومتری ارتفاعات جنوبی منطقه حفاظت شده دنا و در فاصله 2/5 کیلومتری آبشار دره ناری واقع شده است. قرارگیری در ارتفاعات 100 متری و صعب‌العبور جنوب غربی قله مورد کل دنا، موقعیت منحصر به فردی به آن بخشیده است.

آبشار مارگون: این آبشار بزرگ و معروف، در مرز دو استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس در کنار روستای مارگون شهرستان کهگیلویه قرار گرفته است و نزدیک به 2 ساعت با خودرو با شهر یاسوج فاصله دارد. این آبشار بسیار بلند به دلیل قرار گرفتن در داخل تنگه زیبای مارگون و تعداد زیادی رگه‌های آبشاری که به درون دره و مسیر رودخانه می‌ریزند و به دلیل پوشش جنگلی و درختانی که در اطراف آبشار وجود دارند، نسبت به دیگر آبشارهای این استان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. پیرامون این آبشار علاوه بر رودخانه‌ها و چشمه‌ها، زیبایی‌های طبیعی دشت‌های مملو از لاله واژگون و گل‌های رنگارنگ ختمی و دیگر گل‌های وحشی، منظره‌های چشم‌نوازی پدید آورده است که دیدار از آن را به خاطره‌ای فراموش نشدنی تبدیل می‌کند.


آبشار یاسوج: آبشار یاسوج با ارتفاع 10 متر، در 2 کیلومتری شمال شهر یاسوج قرار دارد و از آب چشمه‌هایی که از دل کوه‌های زاگرس می‌جوشد به وجود آمده است. چشم‌انداز زیبای آبشار، نهرهای آب در مسیر مارپیچ، باغ‌های میوه، مراتع سرسبز و پر از گل‌های رنگارنگ، سبب شده است که هر سال گردشگران بسیاری در فصل بهار، تابستان و پاییز از آن دیدن نمایند. در حاشیه آبشار یاسوج تفرجگاه زیبایی احداث شده است که در کنار جنگلی پوشیده از درختان بلوط، چنار، گردو و سیب، زیبایی منطقه را دوچندان نموده است.

                                                                                                         

آبشار گنج بنار: این آبشار در 7 کیلومتری شمال گچساران و در دامنه کوه خائیز واقع شده است. ارتفاع این آبشار 30 متر بوده و آب آن از چندین چشمه تأمین می‌شود. با وجود هوای بسیار گرم شهرستان گچساران، هوای این منطقه بسیار خنک و مطبوع می‌باشد. از دیگر جاذبه‌های روستای بنار، امامزاده‌ای در نزدیکی این آبشار می‌باشد که اهالی روستا به زیارت آن می‌روند.

آبشار کمردوغ: آبشار کمردوغ در 10 کیلومتری قلعه رئیسی؛ مرکز بخش چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه یکی از زیبایی‌های طبیعی این استان به شمار می‌رود. این آبشار زیبا و دیدنی با ارتفاع نزدیک به 100 متر، بیش از 60 متر عرض دارد. این آبشار از ضلع شرقی کوه‌های قلعه رئیسی با ترکیب چشمه‌های متعدد سرچشمه می‌گیرد و در تمام طول سال آب آن زلال و خنک و شیرین جریان دارد. در نزدیکی این آبشار امامزاده سیدمحمود و میرسالار (از نوادگان امام هشتم) وجود دارند که هر سال تعداد زیادی زائر را به این منطقه فرا می‌خوانند.

مسیر دسترسی به بخش چاروسا به طول 70 کیلومتر، از میان جاده‌های پرپیچ و خم کوهستانی و جنگل‌های بلوط شمال شهر دهدشت می‌گذرد و نیازمند صرف دقت و احتیاط فراوان می‌باشد. در بخش چاروسا روستاهایی به صورت پراکنده و دور از هم استقرار یافته‌اند از جمله روستای آبله که در 5 کیلومتری آبشار واقع شده است و دارای چشمه‌های زیبا و طبیعت بکر و چشم‌نوازی می‌باشد اما متأسفانه از طرف مردم و مسئولان مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.  روستای کمردوغ به این دلیل با این نام خوانده می‌شود که دارای صخره‌های سپید رنگی شبیه دوغ است.

آبشار خیمه: این آبشار در 10 کیلومتری شهر سوق واقع شده است و از آنجایی که در زبان محلی به آبشار، طوف گفته می‌شود، این آبشار با نام طوف خیمه نیز نامیده می‌شود. سوق یکی از شهرهای بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه می‌باشد و این آبشار در بین مسیر جاده سوق به لنده در جنوب روستای طوف خیمه واقع شده است. ارتفاع این آبشار نزدیک به 40 متر می‌باشد و مسیر دسترسی به آن از طریق عبور از روستای طوف خیمه و طی مسیری نزدیک به 1500 متر به صورت پیاده می‌باشد.

آبشار بهرام بیگی: آبشار بهرام بیگی در ناحیه جنوبی رشته کوه دنا در حدّفاصل پاتاوه (شهرستان دنا) و لوداب (شهرستان بویراحمد) در دل دشت‌های سرسبز و جنگل‌های بلوط لوداب واقع شده است. این آبشار با ارتفاع 30 متر جلوه‌ای از طراوت و زیبایی را به نمایش می‌گذارد.









نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی