اکوتوریسم و توسعه پایدار

گردشگری پیوند دهنده فرهنگ ها

گردشگری پیوند دهنده فرهنگ ها

آخرین نظرات
پیوندها

دریاچه های استان کهگیلویه و بویراحمد

يكشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۴۹ ق.ظ

دریاپه های استان

دریاچه مور زرد: این دریاچه که در اصطلاح محلی «برم (برکه) دلی بو» گفته می‌شود، در 135 کیلومتری شمال غرب یاسوج و در ارتفاع 2180 متری از سطح دریا قرار دارد. این دریاچه 2 کیلومتر طول، 1 کیلومتر عرض و بین 7 تا 14 متر عمق دارد. آب این دریاچه از چشمه‌ها و روان‌آب‌های سطحی تأمین می‌شود. در این دریاچه ماهی به ویژه ماهی کپور معمولی، قورباغه، مارآبی، مارماهی، لاک‌پشت و خرچنگ زندگی می‌کنند. پرندگان آبی همچون مرغ ماهی‌خوار، اردک و غاز نیز در اطراف این دریاچه دیده شده‌اند.


دریاچه هپر: این دریاچه در قسمت غربی مور زرد قرار دارد و از این دریاچه کوچک‌تر است. اوضاع طبیعی آن از نظر آبزیان و پرندگان همانند دریاچه مور زرد است. آب این دریاچه از طریق تنگه دریاچه به آب رودخانه ریش در منطقه سادات شاه غالب شهرستان کهگیلویه می‌ریزد و از آنچا پس از طی مسافتی که در منطقه‌ای هریک اسامی خاصی دارند به رود کارون سرازیر می‌گردد.


دریاچه المان: این دریاچه در حدود 2 کیلومتری شرقی روستای شیلابه دان و 3 کیلومتری روستای سرآسیاب در سمت جنوب غربی قرار دارد. عرض آن 500 متر و طول آن 2000 متر است. با این که معادن گچی در اطراف این دریاچه دیده می‌شود اما آب آن به جای این که مایل به تلخی و شوری باشد شیرین و خوشمزه است. این دریاچه از نظر پوشش جانوری همانند دریاچه مور زرد می‌باشد.


دریاچه مان‌گشت: این دریاچه در نزدیکی کوه مان‌گشت و در فاصله 3 کیلومتری روستای واجل سردره بهمئی علاء‌الدینی قرار دارد و امامزاده شاهزاده عبدالله که به شاه مونگشت معروف است در فاصله کمی از آن واقع شده است. ابعاد آن یک کیلومتر در 500 متر است. این دریاچه از نظر پوشش جانوری همانند دریاچه مور زرد می‌باشد. آب دریاچه مان‌گشت شیرین است.


دریاچه شور (برم شور): به این دلیل که آب این دریاچه از کوه‌‌های گچی جمع می‌گردد، به آن برم شور یا دریاچه شور می‌گویند. این دریاچه در حدود 20 کیلومتری جنوب امامزاده شاه تسلیم و 35 کیلومتری بابامنیر در حوزه ماهور میلاتی ممسنی شمال شرقی قرار دارد. آب این دریاچه تلخ و شورمزه است. طول آن برابر 1000 متر و عرض آن 500 متر است. این دریاچه از نظر پوشش جانوری همانند دریاچه مور زرد می‌باشد.


دریاچه کوه گل: دریاچه کوه گل در شمال شهرستان بویراحمد و در شمال شرقی منطقه گردشگری سی‌سخت در دهانه گردنه بیژن و در کنار تپه‌های کوه گل واقع شده است. محل استقرار دریاچه یکی از زیباترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد است که در فصل بهار و تابستان از عطر انواع گل‌های شقایق، گیاهان وحشی و آویشن، مملو می‌شود. در فصل تابستان تجمع پرندگان مهاجر همراه با پرندگان بومی در کنار دریاچه، زیبایی حیرت‌انگیزی پدید می‌آورد. در فصل مهاجرت پرندگان، می‌توانیم در این منطقه شاهد پرندگانی همچون انواع مرغابی، اردک کله سبز، لک‌لک، حواصیل، درنا، خروس کولی و چنگر باشیم.

                                                                                                            


تالاب برم الوان: این تالاب در 40 کیلومتری شهر لیکک بخش بهمئی در دهستان سرآسیاب یوسفی در ارتفاع 1100 متری از سطح دریا واقع شده است. مساحت این تالاب دائمی 15 هکتار  و عمق آن از 12 تا 30 متر متغیر است.


تالاب برم شیر: این تالاب در دره تنگ شیر شهرستان بویراحمد واقع شده است. مساحت این تالاب 5000 متر مربع می‌باشد و با برخورداری از چشم‌انداز زیبا و جذاب، از قابلیت تفرجگاهی مناسبی برخوردار است و می‌تواند به محیطی مناسب برای گذران اوقات فراغت تبدیل شود.


دریاچه سد شاه قاسم: این دریاچه در 5 کیلومتری شهر یاسوج و مجاورت دانشگاه پیام نور یاسوج واقع شده است. سد شاه قاسم دارای حجم مخزن 9 میلیون مترمکعب و مساحت مخزن 670/000 متر مربع می‌باشد.

                                                                                                            


دریاچه سد کوثر: سد کوثر در فاصله 60 کیلومتری شمال غربی شهر دوگنبدان شهرستان گچساران در محل تنگ دوک بر روی رودخانه خیرآباد احداث شده است. سد کوثر یک سد مخزنی چند منظوره است که برای تأمین آب شرب و صنعتی شهرها و بنادر حاشیه خلیج فارس ساخته شده است. محل سد در تنگه بسیار باریکی است و عرض تنگه در کف در تراز 500 حدود 10 متر و تکیه‌گاه‌های سد تا تراز 575 متر دارای شیب بسیار تند 80 درجه است که هرگونه عملیات اجرایی را در قسمت زیرین تکیه‌گاه بسیار مشکل و پرهزینه می‌ساخت.



منبع: http://www.wikipg.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی