اکوتوریسم و توسعه پایدار

گردشگری پیوند دهنده فرهنگ ها

گردشگری پیوند دهنده فرهنگ ها

آخرین نظرات
پیوندها

چشمه های استان کهگیلویه و بویراحمد

يكشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۰۷ ق.ظ

چشمه های استان

در استان کهگیلویه و بویراحمد تعداد 160 چشمه وجود دارند که در زیر به شرح تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

چشمه میشی: این چشمه یکی از چشمه‌های پرآب و مشهور استان است که در فاصله 5 کیلومتری شهر سی‌سخت (مرکز شهرستان دنا) و در امتداد جاده سی‌سخت به گردنه بیژن و پادنا قرار دارد و از این لحاظ موقعیت ارتباطی خوبی دارا می‌باشد. این چشمه با دِبی تقریبی 2/5 کیلومتر مکعب در ثانیه علاوه بر تأمین آب مصرفی کشاورزی و شرب شهر سی‌سخت، به دلیل دائمی بودن یکی از بهترین تفرجگاه‌های نمونه استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد که سالانه گردشگران فراوانی از داخل و خارج استان به این منطقه مراجعه می‌نمایند. این منطقه در مسیر عبور بهمن‌های زمستانی قرار دارد و به همین دلیل امکان درختکاری در محدوده چشمه وجود ندارد.

چشمه قلات: این چشمه با آبدهی بسیار کم در جنوب کوه خامین در حوالی روستای گناوه در شهرستان گچساران واقع شده است و با توجه به گرمسیری بودن پوشیده از جنگل‌های بلوط می‌باشد. این منطقه در فصل بهار تفرجگاه مناسبی برای ساکنین این شهرستان است.

هفت چشمه: در دهستان مارگون محلی به نام هفت چشمه وجود دارد که از آب آن  آبشارهای زیبا و دیدنی به وجود آمده است. این چشمه که تقریباً در مرکز این دهستان واقع شده است موقعیت مناسبی برای ایجاد تفرجگاه دارد. این چشمه در روزهای تعطیل و به ویژه تابستان، پذیرای تعداد زیادی از اهالی شهرستان‏های یاسوج، لنده، میمند، سی‌سخت و مسافرانی ازاستان‌های فارس، اصفهان و چهارمحال و بختیاری است.

چشمه خارکلون (خاک لدون): این چشمه در 15 کیلومتری یاسوج واقع شده و دارای محوطه‌ای پوشیده از درختان بلوط می‌باشد. مکان چشمه برای احداث کمپینگ، اردوگاه و تأسیسات تفریحی بسیار مناسب می‌باشد.

چشمه آب گرمو: این چشمه که در نزدیکی امامزاده بی‌بی حکیمه گچساران واقع شده است، فضایی مناسب برای راه‌اندازی تأسیسات و حمام‌های بهداشتی جهت آب درمانی می‌باشد ولی تاکنون از امکانات موجود در این محل استفاده قابل توجهی به عمل نیامده است.

چشمه بابا احمد در نزدیکی امامزاده بابا احمد واقع در بخش بهمئی، چشمه اوسل در بخش بهمئی در روستای شهر آسیاب، چشمه بابکان در یاسوج، چشمه تنگ سولک، چشمه تولیان در روستای تولیان در حومه دهدشت، چشمه چوزک در سرفاریاب دهدشت، چشمه زنگبار دوراهان، چشمه جن در روستای موگرمون در بخش لنده، چشمه دوگنبدان در یک کیلومتری دوگنبدان، چشمه رئیسی (چشمه فاز تک) در تنگ تاریک سادات طیبی، چشمه آبگرم روستای کارند در یاسوج و چشمه زیر مورد در روستای راک شهر دهدشت از دیگر چشمه‌های این استان به شمار می‌روند.


منبع:http://www.wikipg.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی