اکوتوریسم و توسعه پایدار

گردشگری پیوند دهنده فرهنگ ها

گردشگری پیوند دهنده فرهنگ ها

آخرین نظرات
پیوندها

پوشش جانوری استان کهگیلویه و بویراحمد

يكشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۲۲ ق.ظ

پوشش جانوری

پوشش جانوری استان کهگیلویه و بویراحمد عبارتند از:

پستانداران: خارپشت (چوله)، یوزپلنگ، گربه وحشی، کرنیس (جانوری است مانند پلنگ ولی پاهای بلند و قدی باریک مانند تازی دارد)، کرزنگلو (نوعی یوزپلنگ درنده)، جوجه تیغی (به گویش محلی کزوک)، گراز (خوک)، میش کوهی، بز کوهی (پازن)، قوچ کوهی و خرس

پرندگان: مرغ آبی، لک‌لک، مرغ ماهی‌خوار، تیهو، کبک، کلاغ، کلاغ پسه، کبک کر (به گویش محلی کوکر)، کرکس (به گویش محلی دال)، شاهین (به گویش محلی باشه یا باباشاه)، گنجشک، گپی، بلبل، سیاه بله، هوبره، حواصیل، دارکوب، باز، مرع هواخور (به گویش محلی باد کپن (بادخور)، سبز مرغ هم گفته می‌شود)، کبوتر طوق‌دار (داری به معنای درختی و کبوتر گاک نیز گفته می‌شود)، هدهد، گل گلایتن (به دلیل داشتن کاکل، مرغ کاکل‌دار یا گل گلایتن گفته می‌شود)، مرغ حق‌گو (شب‌آویز)

خزندگان: مار بومی (اژدها)، مارمولک، مار افعی، انبلوک (به گویش محلی گرگراک)، وزغ مار (بک مار)، کژدم (به گویش محلی گاودم)، سوک (به گویش محلی به‌تر یا بتل)

حشرات: رتیل، هزارپا، خرچنگ خاکی یا کمائی روان

مناطق حفاظت شده استان کهگیلویه و بویراحمد

در این استان کوهستانی و نسبتاً مرتفع که دشت‌ها و مناطق جنگلی بخش قابل توجهی از مساحت آن را دربر گرفته‌اند، شش منطقه حفاظت شده جهت حفظ تنوع گونه‌‌های ارزشمند احداث شده‌اند. این مناطق عبارتند از منطقه حفاظت شده دنا، خائیز و سرخ، دنای شرقی، خامین، دیل و تنگ سولک

منطقه حفاظت شده دنا: منطقه حفاظت شده دنا یک منطقه کاملاً کوهستانی است که همچون موزه‌ای بزرگ تنوع گیاهان، جانوران و پدیده‌های طبیعی را به نمایش گذاشته است. با توجه به مجموعه درختان و گیاهان جنگلی، مرتعی، دارویی، خوراکی و تزئینی، این منطقه سرمایه ژنتیکی باارزشی به حساب می‌آید. در ارتفاع 2500 متری، جنگل‌های بلوط دامنه‌های جنوبی دنا را پوشانده است. در میان درختان بلوط، گونه‌های مختلف جنگلی نظیر بن، کیکم، ارژن و زالزالک دیده می‌شود. از ارتفاع 3500 تا 4000 متر، انواع گونه‌ها و گیاهان علفی و بوته‌ای سطح زمین را فراگرفته است. از ارتفاع 4000 متر به بالا نیز گیاهان کوچک و زیبایی در شکاف سنگ‌ها و صخره‌ها روئیده‌اند. همچنین بعضی گل‌های لاله که در دنا می‌روید، ویژه این منطقه است و در جای دیگری دیده نمی‌شود.


  

حیات وحش دنا در واقع سیمای تنوع جانوری زاگرس می‌باشد و خرس‌های قهوه‌ای بزرگ، کبک دری، انواع عقاب، پلنگ، گرگ و انواع گربه‌های وحشی در این منطقه زندگی می‌کنند. در این منطقه امکان تماشای پرنده بسیار زیبا و کمیاب هما، بیش از هر نقطه دیگری در ایران است. همچنین پرندگانی نظیر شاهین، کبک، سنگ چشم، کمرکلی و انواع چکاوک‌ها و سهره‌ها در دامنه‌های دنا زندگی می‌کنند. جانورانی همچون سمور، راسو، سنجاب ایرانی که از زیباترین سنجاب‌های جهان است و در احیای جنگل بلوط نقش بسیار مؤثری دارد، به وفور در دنا دیده می‌شوند.

این منطقه دارای ذخایر آب فراوان بوده که سرچشمه رودخانه‌های جنوب ایران است. علاوه بر اهمیت زیست‌شناسی، این منطقه از نظر پدیده‌های زمین‌شناختی نیز مورد توجه پژوهشگران زمین‌شناسی می‌باشد و از نظر ورزش‌های کوهستانی قابل توجه است. بهترین زمان بازدید از این منطقه در فصول بهار و تابستان است.

منطقه حفاظت شده خائیز: این منطقه یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد که در حوزه شهرستان‌های کهگیلویه، گچساران و بهبهان (در استان خوزستان) واقع شده است. این منطقه با مساحت 33 هزار هکتار که در سال 1377 به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد، محلی مناسب برای طبیعت‌دوستان و دوستداران حیات وحش می‌باشد. در حال حاضر سه پاسگاه محیط‌بانی، حفاظت از این منطقه را به عهده دارند که با اعمال تدابیر لازم به میزان 70 درصد به جمعیت کَل و بز در این منطقه افزوده شده است. گونه‌های غالب این منطقه عبارتند از کل، بز، گرگ، گراز، کفتار، شغال، جوجه تیغی، کاراکال (سیاه گوش)، پلنگ، کبک، تیهو، شاهین، بحری، عقاب، بلوط‌خوار، سارگپه، انواع کلاغ، کبوتر، سنجاقک و انواع خزندگان. پوشش گیاهی با گونه غالب بلوط و وجود گیاهان ارزشمند همچون بنه، بادام کوهی، ارژن، زالزالک، افرا (کیکم)، انواع درختچه‌های کوچک و گیاهان دارویی، بر تنوع پوشش طبیعی و زیبایی این منطقه افزوده است. با اعمال تمهیدات لازم، این منطقه در ایام نوروز پذیرای گردشگران خواهد بود.

منطقه حفاظت شده خامین: این منطقه در حدود 30 کیلومتری ضلع شرقی دوگنبدان با وسعت 30 هزار هکتار با پوشش گیاهی جنگلی بلوط، ارژن، انجیر وحشی، کیکم، چویل، گون، زالزالک و کلخنگ واقع شده است. گونه‌های جانوری این منطقه عبارتند از پلنگ، خوک وحشی، سمور وحشی، جغد، گرگ، خرگوش و شاهین.


منبع: http://www.wikipg.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی